RSS
assalamualaikum Pictures, Images and Photos
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers 400

TEMAN SEJATI

PELAMINKU INDAH

KOLEKSI GAMBAR PENGANTIN

Wednesday, February 17, 2010

MENGAPA SAYA MESTI MENGUASAI ICT

Apa yang dimaksudkan dengan ICT? Akupun tak tahu.Dulu aku rase itu semua tak

Penting dalam hidup aku walau di rumah aku ada sebuah komputer,aku Cuma tengok dan langsung tidak berminat dengan computer tu .pernah anak bertanya macam mana nak buka komputer dan aku suruh anak brtanya pada ayahnya sedangkan komputer tu aku yang beli,tapi aku belipun sebab adik aku yang suruh adik aku kata jangan sampai Buta IT.Satu tahun beli baru aku bertanya pada suami dan adik-adik aku macam mana nak gunakan komputer maklumlah aku abis berlajar tahun lapanpuluhan mase tu aku berkerjapun mengunakam mesin taip biasa dan elektrik je,mase sekolahpun benda yang nama komputerpun aku tak pernah nampak.Budak-budak sekolah sekarang beruntung sebab di sekolah telah disediakan bilik Komputer dan ada tenaga pengajar yang mahir berkaitan ICT.

Berbalik tentang Komputer ni kadang-kadang aku rasa gelihati bila teringat mula-mula aku gunakan,sebab dulu kalau buat surat guna mesen taip kalau salah ejaan atau ayat kena buat balik kat kertas lain tapi bila guna komputer kita boleh betulkan dulu baru keluarkan tapi aku tak tau nak padamkan tulisan bila salah dan bila aku salah tekan je semuanya hilang jadi masa tu aku rasa sama je macam mesin taip Cuma komputer ada skrin je dan boleh tengok tulisan tapi kalau tak ada ilmu tak boleh buat juga dan macam-macam lagi yang aku tak tau buat aku pening kepala lama-lama aku abaikan je komputer tu aku buke cume bila nak main game atau pasang cd je.

Pada tahun 2004 aku diberi peluang berkerja pembantu prasekolah sementara di SK Peserai aku tengok ada dua komputer kat dalam kelas ,aku tak usik sebab computer tu dah rosak kalau okpun aku takkan usik sebab harta orang takut rosak pulak.Tahun 2005 aku dilantik menjadi penjawat awam kerajaan dalam jawatan Pembantu Pengurusan Murid di sinilah bermulanya aku tahu keperluan menggunakan komputer,tapi aku tak tahu nak berlajar dimana ……bertambah pening kepala…..adohii….aku berlajar sikit-sikit dari kawan tapi guru besar suruh lak buat akaun menggunakan EXCEL…..kalau akuan tu aku tak kisah walau dah lama tinggalkan tapi aku boleh ingat lagi tapi gunakan cara excel tu yang aku tak tahu….2007 kawan aku berpindah sekolah jadi semua kerja aku kena buat jadi aku bertekat mesti berusaha untuk menjadi lebih mahir mengunakan komputer .aku berlajar dari ppm sementara yang memang mahir dalam komputer dan guru pelatih dari UPSI yang masa tu sedang buat latihan guru di sekolah ,bila tak paham aku terus bertanya tak kira pada sesiapa termasuk guru besar.

.

Alhamdulillah sekarang aku tak buta IT lagi,aku dah boleh buat semua kerja dan sekarang dah boleh mencipta blog sendiri walaupun tidak sehebat orang lain.ICT memang penting bukan sahaja untuk pelajar tetapi untuk orang dewasa kerana bila kita kenal ICT kita bukan hanya boleh mendapat ilmu dan mengenal Malaysia sahaja tapi kita juga boleh mengenali macam-macam mengenai dunia.Terima kasih kepada Guru Besar Tuan Hj Sarkawi b Hj Satu yang banyak memberi tunjukajar kepada saya juga kepada rakan-rakan guru yang banyak membantu saya .

Orang IT kata DUNIA DIHUJUNG JARI………jadi pikir-pikirkanlah….yang baik jadikan tauladan dan yang buruk jadikan sempadan

0 comments:

Post a Comment